Cinema Culinair
19 – 22 januari ’23
Tekst: Johan de Jong
Foto’s: Gerard Overmars
Team Zeisterbosch wint het Weesper Kampioenschap wijnproeven (zie ook beeldverslag)
De documentaire Blind Ambition vertelt het aangrijpende verhaal van 4 Zimbabwanen die voor het eerst mee doen aan het WK wijnproeven in Frankrijk. Hun enthousiasme om hun land in het hart van de oude wijnwereld te vertegenwoordigen werkt aanstekelijk. De zaal wordt meegenomen in de fijne kneepjes van het blind proeven van 24 wijnen die uit de oude en de nieuwe wereld komen. Ieder teamlid draagt zijn steentje bij en vol concentratie wordt het land van herkomst, de soort druif, de wijngaard en het jaar vastgesteld. Het Weesper Kampioenschap op vrijdag 20 januari kaapte alleen de letters van het jaarlijkse Franse wijnproef evenement. Verder is de wedstrijd die na afloop van de film in de City plaats vindt simpeler van opzet. Er zijn vier wijnen en de vraag is of de wijn uit de oude of de nieuwe wereld komt, welke druif erin is verwerkt en wat de prijs bij Petit Clos is. Het duo ‘Dutch Meatballs, wine & jazz’ begeleidt de wedstrijd met verfijnde jazzklanken.
De magie van de paddenstoel in Wesopa (zie ook beeldverslag)
Bij binnenkomst op zaterdagavond 21 januari lijken de 80 gasten in de grote zaal al betoverd. Drie lange sierlijk gedekte tafels wachten op hen, in de lucht zweven 6 lampen als paddenstoelen, op tafel een bijzondere paddenstoelen verzameling en breed op het scherm een fraai doorzichtig exemplaar van de fungus. Met een alcoholvrije cocktail in de hand begeven de bezoekers zich naar hun plaatsen, klaar om in dit bijzondere tegelijk culinaire èn culturele evenement onder te duiken. Foodexpert Anneke Ammerlaan neemt de gasten mee langs de diverse gerechten en filmfragmenten waarin paddenstoelen een hoofdrol vertolken. Kok Vity van Restaurant Minevitus, thuiskok Peter Schütt en Anneke Ammerlaan hebben bij het samenstellen van het menu hun fantasie de vrije loop gelaten, geïnspireerd door speelfilms en documentaires waarin de paddenstoel een belangrijke rol speelt.
Aan het begin van de avond laten de gasten zich gelijk van hun creatieve kant zien wanneer ze zelf een vliegenzwam van roodgekleurd brood in elkaar zetten en die vrolijk opmaken met de meegeleverde ingrediënten.
Bij Alice in Wonderland kun je spreken van een magic mushroom effect, omdat die haar lengte kan variëren dankzij het eten van een stukje van de zwam. Peter Schütt heeft bij deze gang een inktzwarte soep gemaakt, met vleermuisoortjes en stukjes pruikzwam.
Anneke Ammerlaan brengt de zaal naar het volgende gerecht met behulp van een fragment uit Phantom Thread en zij vertelt over de umami smaak die de maitake -ook bekend als eikenhaas- met zich meebrengt. In Phantom Thread wordt couturier Woodcock door zijn muze en geliefde Alma zorgvuldig uit balans gebracht door middel van een omelet met giftige paddenstoelen. De enige manier om hem zich aan haar te laten overgeven. Aan tafels ontstaan interessante gesprekken over het mannelijk autisme en de kracht van liefde.
Bij dit fragment heeft Vity Veltman voor iedereen een speciale omelet met maitake gemaakt, die smakelijk wordt verorberd.
De avond gaat verder met de portobello, deze eerste vleesvervanger is door kok Vity gevuld met 10 soorten groenten, en eindigt bij de truffel. Ademloos kijken de gasten 3 minuten lang naar een oudere Italiaanse man die begeleid door de beroemdste aria uit de opera Tosca geniet van een omelet met kaasfondue en royaal geschaafde witte truffel. Vity Veltman en zijn vader hebben geitenkaasbolletjes in een truffelvorm gekneed en de gasten doen daar zelf wat druppeltjes truffelolie op. Met echte truffel was dit gerecht onbetaalbaar geworden.
Een heel speciaal gerecht volgt. Peter Schütt heeft de judasoor, een schimmel die van zichzelf niet zoveel smaak heeft, in marsala gedrenkt en met chocola overgoten. Het vlierbloesem panna cotta dessert hierna is fris en heel passend omdat de judasoor groeit onder de vlierbes. Tijdens de avond krijgt het alcoholvrije arrangement een groeiende populariteit als een smakelijk alternatief voor de al even voortreffelijke wijnen.
Het theater laat bij zich bij dit hoogtepunt van vier dagen cinema culinair van een fabelachtige gastronomische kant zien. Fungi, film en eten is voor de gasten, de koks, de bediening, de technici, de stylistes en de programmeurs een belevenis die lang in de herinnering blijft hangen. De foto’s van Gerard Overmars geven daarvan een mooie impressie. Het liedje ‘op een grote paddenstoel’ klinkt in ieder geval nooit meer hetzelfde na deze bijeenkomst van het geheime genootschap van de paddenstoel in de City of Wesopa.
De magie van het theater is ook dat er de volgende dag vrijwel geen spoor meer te vinden van deze culinaire theaterbelevenis. Alsof er niets is gebeurd staat in de filmzaal weer de gewone tribune en genieten de kinderen van Willy Wonka en Sjakie in de chocoladefabriek. Ook onderdeel van cinema culinair, natuurlijk.